De WielerRotte is een alternatieve route voor wielrenners waar zij lekker snel kunnen door fietsen, zonder last te hebben van bewoners of langzamere recreanten op de Rottekaden. In juli 2021 was de officiële opening van de WielerRotte; met de start van een nieuw seizoen wil het recreatieschap deze alternatieve route voor racefietsers opnieuw weer eens extra onder de aandacht brengen. Vanaf de brug over de Rotte bij de A12 en bij de Bleiswijkse Verlaat gaven boswachters voorlichting over de route en deelden zij folders en bidons uit.
De WielerRotte loopt van de Molenlaan tot de A12 over de fietspaden langs de Rottebandreef, de Kooilaan en door de Bleiswijkse Fles. De WielerRotte is te herkennen aan groene markeringen op de weg in de vorm van een racefietser. Informatieborden verzoeken de wielrenners om deze route te volgen.
Initiatief
Het is op mooie dagen druk op de Rottekaden . Er spelen vaak kinderen en er wandelen en fietsen vaak diverse mensen, van heel jong tot heel oud. Er is regelmatig overlast van wielrenners die met grote groepen en in volle vaart langs en dwars door alle andere weggebruikers heen rijden.
De gemeente en het Recreatieschap Rottemeren krijgen hier regelmatig klachten over. De afgelopen jaren was deze overlast wel eens waar minder door de afsluiting van de Rottekaden vanwege de aanleg van de A16. Maar nu die weer vrijgegeven zijn voor doorgaand fietsverkeer zal de hinder naar verwachting weer toenemen. Een goed moment om de WielerRotte weer eens onder de aandacht te brengen.
De wielrenners zijn ook niet gelukkig met dit negatieve imago en hebben in 2020 dan ook al samen met de provincie Zuid-Holland de campagne ‘ik fiets beschaafd ’gelanceerd en daarnaast hebben zij meegewerkt aan het tot stand komen van deze alternatieve route voor wielrenners.
Geen wetgeving
Er is in Nederland geen wetgeving die het mogelijk maakt om wegen voor specifieke soorten fietsers te verbieden. Er is ook geen maximumsnelheid voor fietsers. Verkeersmaatregelen als verkeersdrempels of sluizen zijn hinderlijk en gevaarlijk voor andere gebruikers en vaak juist een uitdaging voor de wielrenners. De wegbeheerder heeft daarom weinig andere mogelijkheden dan een appél te doen op het verantwoordelijkheidsgevoel van de wielrenners om een andere route te volgen. Dat de wielrenners hier gehoor aan willen geven blijkt uit de medewerking die ze indertijd hebben gegeven bij het tot stand komen van de WielerRotte.